Od 2016. godine Osnovna škola Fran Koncelak Drnje aktivno je sudjelovala u provedbi Erasmus+ projekata, kroz koje su učenici, učitelji i roditelji dobili priliku za međunarodnu suradnju, osobni razvoj i stjecanje novih vještina. Tijekom godina, škola je realizirala nekoliko značajnih projekata, među kojima su „RADWAN“, „SLAM“ i „TITLE“, svaki sa svojim specifičnim ciljevima, metodologijama i rezultatima.
Projekt „RADWAN: Radost kao ambasador djece, znanje kao azimut suvremenosti“ imao je za cilj poboljšati uvjete obrazovanja u školama iz Hrvatske, Španjolske, Turske i Poljske. Projekt je bio namijenjen učenicima u dobi od 11 do 16 godina, njihovim roditeljima i učiteljima, s posebnim naglaskom na pripremu mladih za odgovorno sudjelovanje u društvu i cjeloživotno učenje. Tijekom provedbe projekta, učenici su postali mladi turistički vodiči na svom području, imenovani su i mladi koordinator(i) projekta, a roditelji su aktivno sudjelovali u radu s djecom. Učenici su objavljivali svoje radove na eTwinning portalu, ugostili učenike iz partnerskih zemalja te sudjelovali u brojnim međunarodnim susretima i lokalnim aktivnostima koje su uključivale oko 1500 sudionika.

Projekt je omogućio razmjenu iskustava među učiteljima, što je doprinijelo uvođenju inovativnih metoda poučavanja, kao što su mentalne mape, društvene igre, stripovi s konceptima, metoda „Questioning the Author“, S@tm, „peer learning“, WebQuest i CLIL. Učenici su kroz interdisciplinarni pristup razvijali retoričke, slušne, čitalačke i pisane vještine, stjecali odgovornost za svoje zadatke i timski rad, a sadržaj projekta bio je u skladu sa školskim kurikulumom. Kroz međunarodnu suradnju i praktične aktivnosti učenici su razvili kompetencije za mobilnost, digitalnu pismenost i očuvanje kulturne baštine. Rezultati projekta uključivali su izradu dviju novih igara – „Muzej u kutiji“ i „Matematika u kutiji“ – te metodološke priručnike i brošure, koji su korišteni za unaprjeđenje obrazovnog procesa.
Projekt „SLAM“ (STEM Learning Activities & Methodology) bio je usmjeren na razvoj STEM kompetencija i računalnog razmišljanja kroz praktične aktivnosti iz znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. U projektu su sudjelovale škole iz Hrvatske, Cipra, Grčke i Estonije, a glavni sudionici bili su učenici od 13 do 15 godina, ukupno oko 250 učenika, uz podršku 28 učitelja. Hrvatska škola bila je zadužena za znanstvene aktivnosti, uključujući eksperimente, izradu uređaja i edukativnih vodiča. Projekt je uključivao radionice, webinare, posjete znanstvenim festivalima, sudjelovanje na konferencijama euroMath i euroScience, te praktične aktivnosti kojima su učenici razvijali STEM vještine i poboljšali engleski jezik. Rezultati su uključivali razvoj STEM KIT-ova, metodičkih brošura, vodiča za poučavanje, knjige učeničkih znanstvenih radova i društvene igre „STEMopoly“. Učenici su kroz projekt usvojili računalno razmišljanje, razvili osnovne STEM kompetencije i povećali motivaciju za znanstveno istraživanje, dok su učitelji unaprijedili svoje pedagoške metode i kreativnost. Naša je škola dobila nagradu Innovative Teaching Award 2023 od Europske komisije. Cilj ove nagrade bio je predstaviti kvalitetne i inovativne nastavne prakse provedene u okviru programa Erasmus+ te vrednovati rad nastavnika i njihovih škola koji su dali izniman doprinos toj struci. Nagrada, koja je pridonosila isticanju izvrsnosti odgojno-obrazovnih djelatnika u projektnom radu i europskoj suradnji u području odgoja i obrazovanja, u Republici Hrvatskoj dodjeljivana je od strane Agencije za mobilnost i programe EU.”

Projekt „TITLE: Teaching, Improving and Training Literacy Education“ bio je usmjeren na unapređenje čitalačke i jezične pismenosti učenika u dobi od 11 do 15 godina. Partneri projekta dolazili su iz Hrvatske, Portugala, Italije i Estonije, a cilj je bio poboljšati čitalačke kompetencije učenika kroz kreativno pisanje, meditativne metode, projektno učenje, međupredmetne aktivnosti i kritičko razmišljanje. Jedna od ključnih aktivnosti bila je osmišljavanje prostora „Book Nook“ (Kutak za knjige), gdje su učenici mogli mirno čitati, sudjelovati u književnim klubovima i radionicama te izrađivati ilustrirane kartice temeljene na pročitanim djelima. Aktivnosti su uključivale i tri eTwinning projekta te integraciju čitanja i pismenosti u redovne školske predmete, što je pridonijelo razvoju kreativnosti, istraživačkih vještina i razumijevanja različitih tekstova.

Sveukupno, Erasmus+ projekti Osnovne škole Fran Koncelak Drnje omogućili su učenicima stjecanje novih znanja, kompetencija i digitalne pismenosti, dok su učitelji unaprijedili svoje pedagoške vještine, otvorenost prema inovacijama i suradnički pristup. Projekti su uključivali roditelje i lokalnu zajednicu, poticali mobilnost i međunarodnu suradnju, razvijali STEM i čitalačke kompetencije, te pridonijeli očuvanju kulturne baštine i stvaranju novih nastavnih metoda. Škola je time postala mjesto inovativnog učenja, suradnje i kreativnog razvoja, a sudionici su stekli vrijedna iskustva koja će koristiti u daljnjem obrazovanju i životu.
Naša škola je 2021. godine dobila Erasmus+ akreditaciju, koja je u prvih nekoliko godina imala jasno definirane ciljeve usmjerene na razvoj učenika i profesionalni razvoj učitelja. Program je omogućio planirane aktivnosti i projektne mobilnosti koje su značajno unaprijedile nastavni proces i školski život.
- Razvoj osobnih potencijala darovitih učenika
Uočeno je da darovitim učenicima u našoj školi nisu uvijek osigurane dovoljne prilike za razvoj i napredak, zbog velikog obujma posla učitelja i različitosti profila učenika unutar razreda. Testiranjem darovitih učenika certificiranim psihologom pomoću WISC testa identificirano je oko 5% učenika koji su pokazali visoki potencijal.
Kroz projektne aktivnosti, mobilnosti i rad u različitim izvannastavnim aktivnostima, učenici su imali priliku raditi na izazovnim zadacima i razvijati složenije oblike mišljenja. Učenici su rješavali interdisciplinarne probleme, sudjelovali u projektima i radionicama koje su poticale primjenu znanja u stvarnim situacijama. Ovaj pristup omogućio je darovitim učenicima da prodube svoja znanja, razvijaju kritičko i kreativno mišljenje te steknu osjećaj kompetencije i motivacije za daljnji osobni razvoj.
- Profesionalni razvoj učitelja iz područja rada s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama te iz područja IKT-a
Program je značajno unaprijedio profesionalne kompetencije učitelja, posebno u radu s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama i u primjeni IKT-a u nastavi. Učitelji su sudjelovali u strukturiranim stručnim tečajevima i razmjeni dobre prakse s kolegama iz drugih europskih zemalja.
Ove aktivnosti osnažile su učitelje za uvođenje modernih metoda rada, poticale aktivno uključivanje učenika u nastavu te unaprijedile digitalne kompetencije. Učitelji su kroz praktične primjere i radionice prenijeli novostečeno znanje kolegama, podižući kvalitetu podučavanja i potičući cijeli kolektiv na inovativne pristupe. Uključivanje u Erasmus+ projekte dodatno je motiviralo učitelje i osnažilo njihov profesionalni razvoj, a sve stečene vještine su se odmah reflektirale na kvalitetu nastave i zadovoljstvo učenika.
- Razvoj motivacije, inovativnosti, kreativnosti i ambicija kod učenika
Analiza upitnika o stavovima, interesima i postignućima učenika pokazala je da mnogi učenici nisu bili dovoljno motivirani za sudjelovanje u izvannastavnim aktivnostima i rješavanje problemskih zadataka. Erasmus+ projekt omogućio je uključivanje učenika u projekte koji su odgovarali njihovim interesima i poticali ih na aktivno sudjelovanje.
Kroz inovativne metode, rad u timovima, projektne zadatke i radionice, učenici su razvijali kreativnost, inicijativu i ambiciju za osobni napredak. Aktivnosti su uključivale različite profile učenika – darovite, učenike s teškoćama u učenju, pripadnike romske nacionalne manjine te učenike slabijeg socioekonomskog statusa – čime je osigurana inkluzija i ravnopravne prilike za razvoj.
Uz već ostvarene ciljeve koji se i dalje nastavljaju ostvarivati, škola je u sklopu programa Erasmus+ akreditacije dodala i novi cilj: pripremu učenika za izazove klimatskih promjena kroz održivu poljoprivredu i poduzetničke aktivnosti. Budući da se škola nalazi u ruralnom području, učenici i njihove obitelji izravno su bili pogođeni klimatskim promjenama, budući da se većina bavi poljoprivredom.
Kako bi se učenici pripremili za ove izazove, kroz aktivnosti su učili kako uzgajati hranu uz očuvanje okoliša i primjenu minimalno invazivnih metoda, kako bi proizvodnja ostala na zadovoljavajućoj razini. Pritom su razvijali svijest o ekonomičnosti u proizvodnji i učenju kako iskoristiti cijelu biljku, a ne samo plodove. Učenici su također usvajali vještine konzerviranja hrane, izrade proizvoda od različitih dijelova biljaka te plasiranja tih proizvoda na tržište.
Ove aktivnosti doprinijet će izgradnji održivih prehrambenih sustava i pripremiti učenike za život u suvremenom svijetu, uz dodatnu vrijednost razvijanja poduzetničkih sposobnosti i praktičnih kompetencija. Integracija ovog cilja nadovezivat će se na prethodne, jer će učenici kroz razne izvannastavne aktivnosti i projektne zadatke primjenjivati stečena znanja, razvijati kritičko razmišljanje, kreativnost i inicijativu, dok će učitelji nastaviti unaprjeđivati svoje pedagoške i digitalne kompetencije.
Ostali rezultati Erasmus+ aktivnosti
Sudjelovanje u mobilnostima i projektima pridonijelo je i povećanju jezičnih kompetencija učenika i učitelja, budući da je svakodnevna komunikacija na stranom jeziku rezultirala većom sigurnošću u govoru, boljem razumijevanju i pisanju.
Također su unaprijeđene digitalne kompetencije učenika kroz korištenje novih tehnologija u učenju, prezentaciji projekata, istraživanju i suradnji na daljinu. Razmjena iskustava s kolegama iz drugih europskih zemalja dodatno je osnažila pedagoški rad učitelja, omogućila im profesionalni rast i potaknula inovativne pristupe u nastavi.
Zahvaljujući Erasmus+ programu, škola je dodatno internacionalizirala svoje djelovanje, jačala suradnju s europskim obrazovnim institucijama te stvorila bogat okvir za osobni, socijalni i akademski razvoj učenika i učitelja. Učenici su razvili veće povjerenje u svoje sposobnosti, kreativnost i motivaciju, dok su učitelji usvojili nove metode i tehnologije koje će nastaviti primjenjivati i u budućnosti.